Octaangetal
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto’s kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto’s en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Tank niet zomaar E85!
In Nederland is E85 schaars. In onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kun je E85 wél bij veel pompen vinden. En de prijs is een stuk lager. Maar laat je niet verleiden, want E85 tanken komt je duur te staan. Deze brandstof is namelijk alleen geschikt voor auto’s die hier speciaal op aangepast zijn. En dat zijn er in Nederland maar weinig!
Toch E85 getankt?
Heb je per ongeluk E85 getankt, bel dan meteen de Wegenwacht voor advies, zodat we voor je kunnen kijken of direct ingrijpen noodzakelijk is.
Goedkoop tanken met de Onderweg app
In de ANWB Onderweg app kun je van alle tankstations van alle brandstoffen in Nederland de actuele verkoopprijzen vinden. Zo vind je makkelijk het goedkoopste tankstation bij jou in de buurt.
Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5
Sinds 2019 wordt brandstof in de eerste plaats aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol aangeeft. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie.
In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto’s kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto’s het geval. Bij deze auto’s kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen.
In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95 en vervangt het daarmee de reguliere benzine die voorheen als Euro 95 werd aangeboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.
Bij twijfel, kies E5
Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto’s kan niet met E10 overweg en moet dus E5 tanken. BIj twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken, via deze link kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10.
E10 en E5: de nieuwe standaard namen
Omdat zowel de hoeveelheid bijgemengde ethanol als het octaangetal voor bepaalde auto’s van belang zijn, worden beide eigenschappen vermeld aan de pomp. De benaming E10 en E5 zijn sinds 2019 echter leidend. Dit geldt voor de gehele Europese Unie, waardoor benzine in veel Europese landen nu op dezelfde manier wordt aangeduid.
E10 verplicht aangeboden
Verder wordt E10 sinds 1 oktober 2019 op de meeste tankstations verplicht aangeboden. Alleen tankstations die maar één soort benzine kunnen aanbieden, zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine - bijvoorbeeld E5 - aan te bieden.
Wanneer meer soorten benzine kunnen worden aangeboden, moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten.
Verschil in verbruik
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
E85: brandstof met 85 procent bio-ethanol
Naast E10 en E5 bestaat er ook nog E85. Als E5 maximaal 5 procent en E10 maximaal tien procent bio-ethanol bevat, laat het zich eenvoudig raden hoeveel ethanol er in E85 zit: 85 procent. Omdat deze brandstof voor het overgrote deel uit bio-ethanol (gewonnen uit planten, zoals tarwe, mais en suikerbiet) bestaat en maar voor een klein deel uit benzine, wordt E85 ook vaak aangeduid als bio-ethanol.